Presecanje užeta ?

 

Da li ste gledali film "Touching the Void"  ?

U pitanju je igrani dokumentarac, snimljen po istoimenoj knjizi koju je napisao jedan od aktera priče, britanski alpinista Joe Simpson. Ukratko Joe Simpson i Simon Yates  kao mladi alpinisti (25 i 23 godina respektivno) su posle samo nekoliko godina penjanja u Alpima rešili da se oprobaju u jednom od najtežih nerešenih problema tadašnjeg alpinizma (1985. godina), zapadnoj strani Siula Grande u Andima. Posle veoma rizičnog ali uspešnog izlaska na vrh, počeli su da im se ređaju pehovi…snežna oluja, ostali su bez plina za gorionike (samim tim i bez vode) i na kraju je Simpson slomio obe noge pri jednom abzajlu. Yates je, uprkos tome što je logika nalagala da ga ostavi na planini, pokušao da spusti prijatelja do baznog kampa. Međutim u jednom momentu su naleteli na previs i Simpson je ostao da visi u vazduhu. Ruke su mu bile promrzle i nije bio u stanju da veže čvorove pomoću kojih bi se popeo nazad uz uže. Yates ga je satima držao ne znajuči šta da radi. Kada je najzad shvatio da će početi da se smrzava i da gubi snagu, presekao je uže. Simpson je odleteo u ambis…

Neću vam reči šta se posle događalo, pogledajte film. Koliko ja znam ima da se kupi za 99 din, kod nas je preveden kao " Dodir praznine". Ako ne možete da ga nađete, javite se mogu da vam narežem. U pitanju je jedan od boljih igranih dokumentaraca koje sam gledao. Takođe u filmu Simpson ima jedan od boljih osvrta na grupu Boney M ikada izgovorenih . Ta scena je negde i kulminacija samog filma. Najteži horor sa  Boney M kao muzičkom pozadinom🙂.
Zanimljivo je da je film prošao jedva zapaženo među našom bioskopskom publikom. Kada sam ga ja gledao u bioskopu "20. Oktobar" , čekali smo trečeg da kupi ulaznicu, ne bi li se projekcija ipak održala. Srećom skupilo nas se negde šestoro-sedmoro.

Zato je jedan drugi film, imao veoma veliku gledanost. U njemu se isto tako na početku filma pojavljuje motiv sečenja užeta. Da naravno, u pitanju je film "Vertical Limit". Po neformalnoj oceni svetske penjačke javnosti jedan od najgorih treševa snimljenih o penjanju ikada. Srpska publika je svakako imala  i tu povlasticu da uživa u urnebesno lošem prevodu. Od brojnih bisera navešću samo ovaj antologijski.
Rečenica:
"Did you take your friends with you?"
je prevedena kao:
"Da li si poveo svoje prijatelje"
Ako vas zanima kako bi trebalo da glasi korektan prevod, pogledajte značenje reči friend u rečniku penjačkog žargona (stavka frend).

Ali da se vratimo na pitanje presecanja užeta…
Priča ispričana u "Touching the Void" spada u one takozvane "epic stories" modernog alpinizma. Međutim daleko od toga da je jedina, takve stvari se dešavaju ne tako retko. Stavite se u poziciju onoga koji seče uže. I zamislite da je na drugom kraju neko vama jako blizak. Prijatelj, brat…otac kao u "Vertical Limit"….nebitno je. Posle takvih iskustava ljudi ne ostaju isti. I pored toga što je logika jasna: bolje sačuvati jedan život, nego izgubiti oba.
Mnogi kojima se tako nešto desilo više nikada nisu otišli na penjanje kriveći kasnije sebe. Ja sam na primer jedno vreme krivio sebe kada mi je drugar slomio nogu dok sam ga osiguravao. A zapravo nije bilo razloga, uradio sam sve kako je trebalo… pad je jednostavno bio takav. A to je bezazlena stvar (noga je zarasla, čovek ponovo penje) u odnosu na ovo.
I još nešto…Pitanje procene…Nekada situacija baš i nije jasna.
Možda smo prerano odustali? Možda smo mogli da pomognemo ali smo se iz straha povukli ? A možda je "presecanje  užeta" bilo samo lakše rešenje? Kada možemo sa sigurnošču da tvrdimo da je uzaludno i da je bolje da se izgubi jedan život nego dva ?
Ne. Naravno da ne mislim samo na penjanje.🙂

P.S.
Ja kada ulazim u smer obavezno proverim da li mi je nož u rancu.

I za kraj insert iz "Touching the Void" …i naravno "Brown Girl in the Ring" by Boney M.🙂

 

 

One thought on “Presecanje užeta ?

  1. Taj sam film gledala prvi put prije par godina i definitivno mi je najbolji dokumentarni film. U to vrijeme je moja sestrična bolovala od leukemije i ja sam njoj često prepričavala taj film…pogotovo onaj dio kad si Joe postavlja ciljeve do kojih mora stići u određeno vrijeme. Tako je i ona određivala sebi neke svoje ciljeve, svaki dan neke nove…nažalost nje više nema. Touching the Void mi je i zbog toga jako dragocjen jer kad ga gledam prisjetim se kako se moja Jadranaka ( isto se zovemo) borila do zadnje sekunde.
    Sorry ako ti dosađujem….pozdrav!

Ostavite odgovor

